Att leva med anorexia..

.. när man inte har det.

Någon som känner igen sig? Eller ni kanske undrar vad tusan jag svamlar om nu? Nu hade jag iaf tänkt ta upp ett ämne som följt med mig i hela mitt liv. Nämligen att vara smal, sådär smal så att många tror att "-sådär smal är man bara om man har en ätstörning".

Om ni visste hur många ggr jag hört folk tissla & tassla bakom ryggen på mig. & ibland inte ens det.. Ibland får man helt enkelt ta det, face to face. För man får lov att säga så till smala människor. Det är liksom okej. För smal vill väl alla vara?
Men tänk om man inte vill det, tänk om man inte valt att vara såhär smal.. Har jag då rätt att säga till en överviktig person "-Men gud vad tjock du är". Nej, gud nej.. skulle jag säga det så är jag ju hemsk.. för sådär säger man bara inte.

Senast i helgen fick jag höra följande som sagts om mig "-Alltså Lotta, hon är ju smal, hon är ju sjukt smal". Detta säger denna personen till en utav mina bästa vänner, personen i fråga som säger detta känner mig inte ens.. Hur som helst. Min kompis går då in & backar upp mig "-Jo, hon är smal, det har hon alltid varit". "-Jo men hon är ju anorektiskt smal, så smal är man ju bara om man är sjuk".. återigen försvarar min kompis mig "-Jomen hon äter, hon äter mer än vad jag gör".
"-Jo, men vad vet du om vad hon gör när hon kommer hem?"
Amenva?

Jag förstår det bara inte. Varför kan folk bara inte acceptera att man kan vara smal utan att varken hetsäta, träna som en tok, inte äta så mkt som en smula, eller spy.. Man kan vara smal, naturligt.
Men kanske vill folk inte förstå, kanske känns det bättre för folk att inbilla sig att man måste vara sjuk för att vara så smal.
Jag kan ge er det, som jag sa till en tjej en gång "-Okej, om det får dig att må bättre så trycker jag fingrarna i halsen varje gång jag har ätit ngt".

Nuförtiden känner jag mig dock inte så smal som jag gjorde en gång i tiden. Det pratar jag givetvis inte så mkt om, då tycker folk att jag är helt galen! Sånt får man bara inte säga.
Men jag som levt i en oerhört smal kropp hela livet, jag ser skillnaden.. fast att kanske inte ens vågen gör det.

Det retar mig.. att detta aldrig tas upp.. allt man hör talas om är "HUR DU TAPPAR VIKT ENKLAST PÅ 10 DAGAR" and so on.. men hur gör man om man vill gå upp i vikt då.. & nej man äter inte en massa fett.. det hjälper inte..
Tänk på att bara för att man är smal på utsidan så är man inte det på insidan..
Jag vet nog hur man gör, men jag orkar helt enkelt inte. Mest synd är det att man ska tvingas höra sånt här, allt som oftast.. & det är helt okej.

Min mage är inte så fit som den en gång var & jag mår dåligt av det. Så, nu har jag sagt det? Är jag sjuk nu, ska jag behandlas nu?


Alla önskar att dom vore smala, men tänk på att skönheten sitter inte i dina kilon..
Jag vet det, kanske mer än ngn annan.. för nej, man är inte automatiskt nöjd för att man är smal..


Förlåt novellen. Men jag blev så arg & sårad när jag fick höra dessa ord. Jag har hört dom förr, & ibland rinner det över.


& du, du kan väl sköta ditt istället, så sköter vi andra vårt.. med eller utan ätstörningar.


Nu ska jag gå & spy...

Kommentarer
Postat av: camme

Du är fin som du är... Du behöver varken gå upp eller ned i vikt. Bli större eller mindre. Bara du e frisk och nöjd själv. Skit i alla kommentarer. i know it sucks, men i slutändan är det du som ska se dig själv i spegeln och du som bor i en frisk kropp och vara nöjd!



- nej, fett är inget bra, men däremot proteiner och träning. Det ger muskelmassa :)

2009-05-12 @ 01:06:20
URL: http://cammeee.blogg.se/
Postat av: pappa

Försök att inte bry dig, vet att det kan va svårt.

Vi alla som är runt dig vet att det inte ligger någonting i det shitsnack som du ofta får höra. En stor del bottnar i ren o skär avundsjuka.

Tro det eller ej men jag var också ruskigt smal en gång, det är alltså inte för sent ännu.

Tänk också på att även om det inte var prinsen som sa de vackra orden så ta åt dig ändå.

2009-05-12 @ 08:21:28
Postat av: mazarin

Haha skulle DU ha anorexia``?? Jösses du äter ju mer än mig!;) nej gumman skit i såna fjantar, dom har inget vettigare för sig än att snacka skit. puss

2009-05-12 @ 18:57:36
Postat av: Björn

Ja säg inte det högt syrran...Att du känner dig fet alltså, eller ja fet och fet men nej jag vet vad du menar. Jag har också känt mig så ibland, typ lite svullen du vet. Nån gång fick jag till och med höra det från fridman:P Hahaha. Framför allt sen jag kom till USA så har jag känt mig mer och mer svullen. Inte direkt så att jag har någon ölmage eller kulmage men jag har ju inte tränat på ett halvår så nu är det ju lite fläskig konsistens på magen istället för massa muskler. Därav mitt nya träningsreform...

2009-05-12 @ 20:19:13
URL: http://botteinamerika.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0